سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زینت بخش مرد، دانش و بردباری اوست . [امام علی علیه السلام]

مجید عسگری

 

عریض ترین آبشار جهان:   
 عریض ترین آبشار جهان خن (Khone) در لائوس است که عرضی برابر 10.8 کیلومتر و ارتفاعی بین 15 تا 21 متر دارد. دبی آب این آبشار 42500متر مکعب بر ثانیه است. 
   ره چهل ساله: 

  
بالاترین مقادیر بارش در دنیا: بیشترین مقدار بارندگی 24 ساعته در دنیا در تاریخ 7ژانویه 1966 در جزایر رئونیون با بارشی معادل 1852 میلیمتر در روز رخ داد. رکورد هفتگی و ماهانه بیشترین مقدار بارندگی در دست چراپونچی در ارتفاعات هیمالیاست. در فاصله زمانی 12 تا 19 مارس 1952 مقدار بارش در چراپونچی به 5003 میلیمتر گزارش گردید. در ماه ژولای 1861 ارتفاع بارش در چراپونچی به 9300 میلیمتر رسید. این میزان بارش ماهانه تقریباً 40 برابر بارش سالانه ایران است.
  وضعیت دنیا در پنجاه میلیون سال آینده:   
 در این مدت اقیانوس اطلس بویژه اطلس جنوبی و همچنین اقیانوس هند به بزرگ شدن ادامه خواهد داد و در عوض از وسعت اقیانوس آرام کاسته خواهد شد. استرالیا به طرف شمال شرق انحراف حاصل کرده و در مجاورت قاره آسیا قرار خواهد گرفت. قسمتی از آمریکای شرقی از محل دره ریفتی از بقیه آن جدا شده و به طرف شمال شرق  حرکت خواهد نمود. دریای مدیترانه بتدریج کوچکتر شده و خلیج گاسکونی بسته خواهد شد. قسمتی از کالیفرنیا که در غرب گسل سن آندرساس قرار گرفته از قاره آمریکا جدا شده و به طرف شمال حرکت خواهد کرد. در ده میلیون سال اول دیگر لس آنجلس در ردیف سانفرانسیسکو قرار خواهد داشت و تا 60 میلیون سال دیگر به آلاسکا خواهد رسید(پومرل 1973).
  یخچالهای زمین:   
 عرقچین یخچالی (Ice Cap) قطب جنوب 38 میلیون سال پیش (معادل عهد زمین شناسی الیگوسن( بوجود آمده است. در 3.2 میلیون سال پیش در اطلس و آرام نیز یخچالهائی ظاهر شدند، اما یخچالی شدن در عرضهای جغرافیائی بالا را به 10 میلیون سال پیش نسبت می دهند. امروزه فقط یک دهم کره زمین از یخ پوشیده شده است اما مطالعات نشان داده است که کره زمین چندین دوره یخچالی را تجربه کرده است. در زمانهای یخچالی شده کره زمین ایران در شرایط بارانی بوده و خط برف 800 متر پایئن تر از حد فعلی و مقدار بارندگی 3تا4 برابر مقدار فعلی بوده است.
 عمیق ترین چاه جهان:    
در 29 آگوست 1981 شوروی سابق عمیق ترین چاه جهان به عمق 35371 فوت را حفر کرد در طی این مراحل حفر چاه مشاهده شد که در عمق 22000 پائی با وجود حرارت بسیار زیاد نشانه هائی از زندگی گیاهی و جانوری کشف گردید.
  بزرگترین دریاچه دنیا:   
ب دریای خزر بزرگترین دریاچه دنیاست که به دلیل بزرگی آن به نام دریا شناخته می شود وگرنه به آبهای آزاد راه ندارد. این دریاچه یک گودی بزرگ در مشخصات جغرافیائی 36  تا 48 درجه شمالی به طول 1200 کیلومتر و بین 48 تا 50 درجه شرقی به عرض بیش از 326 کیلومتر گسترش دارد و حجم این دریاچه حدود 400 هزار کیلومتر مکعب است. مساحت حوزه آبخیز (آبریز) دریای خزر 36 میلیون کیلومتر مربع است که بیشترین بخش آن را مناطق جنگلی و جلگه ای زیرحوزه ولگا و اورال در بر می گیرد و کمترین بخش آن جنگلهای کوهستانی و صحاری قفقاز است. دبی آب ولگا 80 تا 85 درصد کل آب سطحی خزر را تشکیل می دهد. 
  بزرگترین کوه یخ (Iceberg):   
 بزرگترین کوه یخ یکپارچه که در قطب جنوب واقع است بیش از 31000 کیلومتر مربع است. طول آن 335 کیلومتر و عرض آن 57 کیلومتر می باشد. بدین ترتیب اندازه آن از کشور بلژیک بزرگتر است. 
 موتور چرخه هیدرولوژی  
موتور چرخه هیدرولوژی نیز هسته ای است. انرژی مورد نیاز چرخه هیدرولوژی از تششع خورشیدی تامین می شود که از واکنش های هسته ای داخل خورشید پدید می آید.  
آیا می دانید ...   
بر اساس مطالعات در شرایط یکسان دمای هوای داخل شهرها 0.5 تا 0.8 درجه گرمتر از حومه شهرهاست.  
ارتفاع اپتیمم   
بررسی ها نشان داده است که بارندگی با افزایش ارتفاع تا یک ارتفاع مشخص افزایش می یابد و پس از آن کاهش می یابد.  این ارتفاع را ارتفاع اپتیمم می نامند و در حدود 3000 تا 4000 متری از سطح دریاست. 
 آیا می دانید ...   
ارتفاع تبخیر در ایران برابر 2 متر است در حالی که ارتفاع متوسط بارندگی در ایران 24 سانتی متر گزارش شده است. 
 چشمه های سیفونی:   
 بعضی چشمه ها بصورت ساعتی عمل می کنند این نوع چشمه ها در مدت زمانی آبدهی نسبتا زیادی دارند و پس از مدتی آب چشمه کم شده و یا قطع می گردد. این چرخه متناوباً تکرار می گردد. این چشمه ها که اغلب در مناطق کارستی وجود دارند دارای مخزنی هستند که ابتدا تا ارتفاع مشخصی پر می شود و سپس تخلیه شروع میشود . این سیکل ادامه پیدا می کند. نمونه ای از چشمه ها در شهر هفشجان از توابع شهرکرد بنام چشمه وقت ساعت وجود دارد. 
 آیا می دانید ...   
در برخی مناطق بیابانی که هیچ گونه بارندگی در مدت چند سال انجام نمی شود گیاهانی هستند که با استفاده از شبنم به حیات خود ادامه می دهند. 
  چشمه های تحت فشار:   
 گاهی تشکیلات آبخوانه ها تحت فشار است و آب چشمه ها بصورت چند لوله با فشار فوران می کند. چشمه غربال بیز در شیرکوه یزد که در آهکهای کرتاسه ایجاد شده است نمونه ای از این چشمه هاست. گاهی خروجی چشمه روی آبرفت است و آب از لابه لای ابرفتها فوران می کند مانند چشمه آتشکده در فیروز آباد فارس. 
 آیا می دانید ...   
یک درصد از حجم جو را بخار آب تشکیل می دهد و این حجم در لایه های پائین متمرکز است. دلیل آن اقیانوسها و سرد بودن لایه های بالائی جو است. 
  بزرگترین مجمع الجزایر:   
 بزرگترین مجمع الجزایر جهان که به شکل هلال است و بیش از 1300 جزیره را تشکیل داده جمعاً  به طول 5600 کیلومتر مربع است و کشور اندونزی را تشکیل می دهد. 
  کم عرض ترین تنگه:   
 کم عرض ترین  تنگه قابل کشتیرانی بین جزیره آگین ازاوبوآ و سرزمین اصلی یونان واقع شده است. دهنه این تنگه در محل خلکیس(  Khalkis )حدود 40 متر است. 
 وسیع ترین تنگه:    
 وسیع ترین تنگه به نام دویس( Devis )بین   جزیره گرین لند و جزیره بافین کانادا با پهنای 338 کیلومتر واقع شده است. 
 داستان آب در روی زمین:    
حجم آبهای کره زمین 1360000000 کیلومتر مربع برآورد شده که اگر روی کره زمین بصورت مساوی توزیع شود ارتفاعی معادل 217 کیلومتر را تشکیل میدهد ولی 97 درصد این آبها در اقیانوسهاست. و دو درصد نیز به صورت یخهای قطبی است. از یک درصد باقیمانده نیز بخش زیادی خارج از دسترس انسان است. از آنچه باقی می ماند نیز فقط 0.1 درصد قابل استفاده است. 
  بلند ترین کوه نمک:    
بلند ترین کوه نمک: در امتداد سواحل شمالی خلیج مکزیک به طول 1160 کیلومتر 330 کوه نمک زیر زمینی قرار دارد که بعضی از آنها 18300 متر از بستر باریکی بصورت گنبد بالا می آیند.





مجید عسگری ::: دوشنبه 85/8/29::: ساعت 4:28 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :7371
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<